Komunikacja marketingowa - różnorodność dostępnych narzędzi

Praca i biznes

23-07-2021

Nawiązywanie relacji z odbiorcami jest bardzo ważne w każdym biznesie, oczywiście przy zastosowaniu wszystkich najbardziej skutecznych narzędzi. Wymiana informacji między firmą, a całym otoczeniem jest procesem. Wśród obecnie wybieranych sposobów znajdują się ulotki, reklamy w prasie, telewizji i innych nośnikach informacji. Niektórzy przedsiębiorcy stawiają na kontrakty z influencerami, którzy chętnie podejmują się promowania produktów i usług.

Komunikacja marketingowa - różnorodność dostępnych narzędzi

Badania nad sposobami komunikacji marketingowej

Na podstawie wielu przeprowadzanych badań powstały raporty, w których przedstawiono decyzje marketingowe podejmowane przez właścicieli małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Wywiady przeprowadzano w różnych branżach, z województw śląskiego, mazowieckiego, wielkopolskiego. Wyniki nie pozostawiają żadnych wątpliwości, jaka komunikacja marketingowa jest stosowana najczęściej. Niewiele mniej niż połowa deklaruje, iż najchętniej podejmuje współpracę z podmiotami zewnętrznymi, czyli agencjami marketingowymi. Wybiera się oczywiście te, które mogą pochwalić się najlepszymi wynikami. Więcej firm stara się jednak samodzielnie podejmować działania, wychodzą z założenia, że w pierwszej kolejności podejmują próby we własnym zakresie. Z pewnością taka komunikacja marketingowa wiąże się z mniejszymi kosztami. Niewielki odsetek przedsiębiorstw deklaruje natomiast, że najbardziej korzystne jest dla nich współdziałanie z freelancerami. Analizując powyższe dane należy mieć na uwadze, że największe znaczenie ma tutaj wielkość firmy i środki pieniężne, którymi się dysponuje. Całkowicie zrozumiałe jest, że małe przedsiębiorstwa mogą nie posiadać funduszy na profesjonalne reklamy w największych stacjach telewizyjnych i prasie ogólnopolskiej.

Komunikacja marketingowa – popularne sposoby

Każda sprawnie przeprowadzana komunikacja marketingowa może się udać przy zastosowaniu wyłącznie skutecznych narzędzi. Niezbędne jest w tym przypadku założenie strony internetowej, co wzięło sobie do serca niemal 94% ankietowanych przedsiębiorców. Komunikacja marketingowa to ponadto klasyczne przykłady – czyli ulotki, wzmianki w prasie. Niezbędne jest ponadto wdrożenie e-mail marketingu, oczywiście przy zastosowaniu wszystkich obowiązujących standardów. Mile widziane przez odbiorców są również gadżety firmowe, na przykład podczas eventów, targów – niewielki, ale pożyteczny przedmiot pozwala na zwiększenie świadomości marki. Pozostaje jeszcze jedna, równie istotna kwestia – cele, dla których komunikacja marketingowa jest stosowana. Zasadniczo można wyodrębnić co najmniej pięć. Są to budowanie marki, zwiększanie lojalności klientów, aktywne wspieranie sprzedaży, pozyskiwanie nowych klientów i najlepsza obsługa klienta. Na początku prowadzenia działalności z pewnością wskazane jest wypróbowanie kilku metod, aby znaleźć tę najbardziej skuteczną. Wówczas znaczna część firm nie planuje już kolejnych eksperymentów w tym zakresie, ponieważ stanowi to stratę czasu i być może pieniędzy. Należy zawsze pamiętać, że tradycyjne formy komunikacji marketingowej mogą mieć wysoką skuteczność.

Podobne artykuły